Objawy uszkodzenia elektrozaworu LPG

Najpopularniejszym rodzajem instalacji gazowych LPG, montowanych w naszym kraju, są instalacje wielopunktowego, sekwencyjnego wtrysku gazu. Są one przeznaczone do montowania w samochodach z silnikami benzynowymi, z wielopunktowym wtryskiem paliwa MPI (czyli inaczej mówiąc - wtryskiem pośrednim). W instalacji tego typu benzyna i gaz są dostarczane do kolektora dolotowego, w pobliże zaworów dolotowych. Elektrozawór LPG to jeden z kluczowych podzespołów takiej instalacji. Kiedy kierowca naciska przełącznik rodzaju zasilania, dzięki elektrozaworowi może uruchomić przepływ i odcinać dopływ gazu. Czyli, w praktyce, może zmieniać zasilanie na gaz, kiedy silnik osiągnie temperaturę roboczą. Awaria elektrozaworu LPG całkowicie uniemożliwia korzystanie z instalacji LPG. Elektrozawór jest absolutnie niezbędny do właściwej pracy instalacji gazowej. Częstym powodem awarii elektrozaworu są zaniedbania serwisowe, ale nie tylko. Wszystko wyjaśnimy w naszym artykule.

naprawa-uszkodzonego-zaworu-lpg.jpg

Czym są elektrozawory gazowe do instalacji LPG?

Aby móc zrozumieć, czym jest i jaką rolę pełni elektrozawór LPG, trzeba poznać wszystkie elementy instalacji LPG wielopunktowego, sekwencyjnego wtrysku gazu.

Instalacja taka składa się z następujących elementów:

  • butli gazowej, z zaworem bezpieczeństwa (zawór na butli, chroniący przed przeładowaniem butli), zamontowanej w bagażniku auta (najczęściej w miejscu koła zapasowego) oraz wlewu paliwa, który może być umieszczony w dowolnym miejscu (np. w zderzaku), ułatwiającym dostęp do wlewu. Zbiornik gazu (butla) jest zawsze tankowany gazem w formie ciekłej. 
  • przewodów znajdujących się pod samochodem (przewodów paliwowych), które doprowadzają gaz (w formie ciekłej) w okolice silnika, gdzie znajduje się parownik / reduktor instalacji gazowej. Podzespół ten jest wpięty w standardowy układ chłodzenia. 
  • zanim gaz trafi do parownika, jest oczyszczany filtrem gazu fazy ciekłej. 
  • dalej znajduje się elektrozawór LPG.  To sterownik, dzięki któremu można uruchomić dopływ gazu do parownika / reduktora (kiedy jednostka napędowa jest rozgrzana do temperatury roboczej na benzynie). Kierowca może przełączyć silnik na zasilanie gazem. 
  • parownik / reduktor jest ogrzewany za pomocą ciepła z układu chłodzenia auta. Na skutek ciepła gaz rozpręża się do stanu lotnego. gaz jest oczyszczany filtrem fazy lotnej, a kiedy zostanie oczyszczony... 
  • ...rozpoczyna się przepływ gazu kolejnymi przewodami. Celem jest listwa wtryskowa, zamontowana w kolektorze dolotowym. Wtrysk gazu LPG jest kierowany na zawory dolotowe, tak jak w przypadku benzyny. Gaz trafia do komór spalania 

Podsumowując: elektrozawór LPG to kluczowy podzespół całej instalacji LPG, zamontowany w komorze silnika, w pobliżu parownika. Dzięki niemu kierowca może przełączać zasilanie silnika z benzyny na gaz.

Mechanizm działania elektrozaworu LPG

Elektrozawór jest połączony przewodami elektrycznymi ze sterownikiem instalacji LPG.

W skład elektrozaworu LPG wchodzą następujące elementy (przykładowa budowa):

  • korpus (szczelna obudowa);
  • cewka elektryczna (elektromagnes);
  • ruchomy tłok, który otwiera i zamyka przepływ gazu;
  • podłącza przewodów elektrycznych;
  • filtr gazu;
  • podłącza gazu (wejście i wyjście).

Jak to działa? Elektrozawór jest montowany cewką do góry. Jeśli kierowca chce uruchomić zasilanie silnika za pomocą gazu, naciska odpowiedni przycisk na desce rozdzielczej. Sterownik instalacji gazowej wysyła sygnał elektryczny do elektrozaworu LPG. Na skutek przepływu prądu pojawia się napięcie na cewce elektrycznej (zaczyna działać silny magnes). Powoduje ono ruch tłoka, dzięki któremu gaz może zacząć płynąć do silnika. Otwarcie elektrozaworu jest słyszalne - ma postać charakterystycznego pstryknięcia. Jeśli kierowca z powrotem przełącza się na benzynę, napięcie na cewce zanika, a tłok zamyka dopływ gazu.

Czym najczęściej objawia się uszkodzenie elektrozaworu LPG?

Typowe objawy awarii elektrozaworu LPG to:

  • brak możliwości przełączenia auta na zasilanie LPG; 
  • nie słychać charakterystycznego pstryknięcia (po inicjacji elektromagnesu i tłoka).

Awaria elektrozaworu całkowicie uniemożliwia korzystanie z LPG, jeśli elektrozawór zablokuje się w pozycji zamkniętej.

Warto pamiętać, że elektrozawór może zablokować się w pozycji otwartej. Wówczas gaz będzie przez cały czas płynąć  do silnika, co może doprowadzić do pożaru. Niezbędna jest szybka naprawa.

Uszkodzony elektrozawór – przyczyny

Przyczyny awarii elektrozaworu LPG to:

  • zużycie eksploatacyjne - przepalenie cewki (elektromagnesu), nieszczelności; 
  • zaniedbania serwisowe - brak terminowej wymiany filtrów gazu.  zastosowanie części bardzo niskiej jakości, która szybko ulega uszkodzeniu.
  • Przed zakupem warto sprawdzić, które elektrozawory LPG są polecane przez specjalistów.

Wymiana elektrozaworu LPG

Elektrozawór LPG nie należy do drogich części. Nowy elektrozawór można kupić za ok. 60 - 90 zł. Do wielu modeli może też dokupić nową cewkę (elektromagnes) za ok. 30 zł. Do tego trzeba doliczyć koszt montażu w warsztacie, a także koszt wymiany filtrów i sprawdzenie szczelności. Elektrozawór zawsze powinien podłączyć specjalista. Samodzielne naprawy mogą skończyć się pożarem i tragedią (co już miało miejsce kilka razy w naszym kraju).

Proces naprawy obejmuje zakręcenie dopływu gazu do parownika, odłączenie przewodów elektrycznych, wymianę całego elektrozaworu, albo tylko cewki, zawsze należy wymienić także filtr, a następnie podłączenie wszystkich przewodów, sprawdzenie szczelności i poprawności pracy instalacji.

Usterki elektrozaworów w samochodowych instalacjach LPG — podsumowanie

Usterki samochodowej instalacji gazowej mogą zdarzyć się w każdym aucie. Nie warto czekać, tylko warto jak najszybciej odwiedzić mechanika. Trzeba pamiętać, że gaz jest silnie wybuchowy. A poza tym zamontowano go po to, żeby oszczędzać. Nowy elektrozawór pozwoli bez problemu odpalać silnik na gazie.